Fasta i 5 dagar – vad händer med mig och min kropp?

Vad händer egentligen med en när man fastar i 5 dagar? Och hur svårt är det? Hur mår man? Jag har testat att fasta i 5 dagar och tänkte dela med mig lite vad jag upplevde och vad jag fick för resultat.

Min fasta var inte särskilt välplanerad. Jag har alltid varit dragen till den här typen av asketiska utmaningar, men har aldrig gått all in på fasta förut. Jag har gjort några halvhjärtade försök med 5:2, men inte varit tillräckligt motiverad för att det skulle funka.

Men så här efter sommaren kände jag mig ofräsch och seg i kroppen. När en annons för ett 5-dagars fastepaket dök upp i mitt Facebookflöde hade jag innan jag visste ordet av klickat hem ett fastepaket från Yogagrossistens webshop. Efter att paketet kommit hem till mig stod det oöppnat några dagar, då jag faktiskt inte kände mig jättemotiverad att låta bli att äta i 5 dagar.

Men måndag morgen bestämde jag mig (ja, jag vet att man ska trappa ner innan fasta, men det gjorde jag alltså inte). Jag hade till och med hunnit dricka min balja morgonkaffe när jag bestämde mig, men sen var det bara att sätta igång. Från början hade jag inte bestämt om kaffe skulle vara tillåtet eller inte. Ibland behöver man ju inte göra saker svårare än de är.

Rensa tarmen med glaubersalt

Enligt programmet skulle man starta dagen med ett stort glas ljummet vatten blandat med glaubersalt. Det är ett salt, natriumsulfat, som verkar laxerande. Poängen är väl att tömma magen ordentligt på skräp innan man kör igång med fastan. Eftersom jag hade ett viktigt möte vid lunchtid vågade jag inte ta glaubersaltblandningen förrän efter lunch (som för övrigt bestod av 5 dl buljong…). När jag väl svalt den illasmakande blandningen satt jag och väntade – hur lång tid skulle det ta innan glaubersaltet verkade? Jag ville ju inte vara alltför långt ifrån en toalett om det skulle sätta fart.

Till sist vågade jag mig ändå hemifrån för att ta en pulshöjande promenad i höstsolen. Dels för att så långt som möjligt hålla uppe ämnesomsättningen och dels för att slippa tänka på hur tråkigt det är att inte äta. Nåväl, magen kurrade och körde runt, men mer än så blev det inte.

Varför ska man fasta?

Det finns en massa anledningar till att fasta. Olika former av framförallt periodisk fasta som 5:2-dieten, har blivit alltmer populär de senaste åren. Många väljer någon form av fasta för att gå ner i vikt, eller i alla fall kontrollera sin vikt. För mig var detta ett sekundärt mål. Inte för att jag inte ville gå ner några kilo, men jag ville det inte tillräckligt mycket för att utsätta mig för en fasta. Jag är dessutom tveksam till hur hållbar viktnedgången av en fasta kan bli.

Nej, då är jag mer åt detoxhållet, rensa ut gifter från kroppen och låta den vila så att den kan reparera sig. Det säger sig nästan själv att vår kropp inte är gjord för att äta regelbundet, fem mål mat om dagen. När vi levde på savannen och i grottor åt vi när det fanns tillgång till mat, däremellan tvingades vi fasta. När vi fastar under lite längre tid sätter det igång en rad processer i kroppen:

Autofagi och fasta

2016 gick Nobelpriset i medicin till den japanske cellbiologen Yoshinori Ohsumi för hans forskning om hur celler “äter sig själva”, vilket också är vad ordet autofagi betyder. Han hade genom många års forskning på jästceller kunnat visa hur celler har en förmåga att bryta ner och återvinna sitt eget skräp, framförallt proteiner. Detta leder till förnyelse av cellen.

Man vet att autofagi har koppling till flera allvarliga sjukdomar som cancer och Parkinsons. Mycket forskning sker kring hur kunskapen om och förståelsen för autofagi kan ge oss nya effektiva mediciner mot cancer.

Autofagi pågår alltid, men när vi svälter, fastar, aktiveras vissa förnyelseprocesser när kroppen tvingas använda eget material istället för att vi tillför nytt material via kosten. Fasta kan därför vara gynnsamt för att få igång dessa förnyelseprocesser i kroppen. Därmed skulle fasta kunna vara ett sätt som bidrar till att skydda mot allvarliga sjukdomar.

Ketos och fasta

På senare år har olika låghydratdieter blivit mycket populära. En av dem är den sk keto-dieten. Dieten går ut på att genom att man äter mycket litet kolhydrater (och begränsat med protein) tvingas kroppen “lära sig”, eller ställa in sig på att i stället för kolhydrater använda fett som energikälla.

Men kroppen kan inte använda fett direkt som energikälla utan omvandlar fett till användbara bränslemolekyler, sk ketoner. När kroppen ställer om sig till att omvandla lagrat fett till ketoner säger man att kroppen är i ketos.

Keto-dieten sätter alltså fart på fettförbränningen i kroppen vilket är positivt om man vill gå ner i vikt. Blodsockret håller sig också jämnare när det inte hela tiden påverkas av glukoset från de kolhydrater vi sätter i oss.

När man fastar tvingas kroppen leta bränsle på annat håll än i lättillgängliga kolhydrater. Detta triggar igång ketos, vilket alltså kan ha en rad hälsofördelar. Det är också ketos, eller restprodukter från ketos, som gör att man kan börja lukta illa efter några dagars fasta.

Jag har tidigare skrivit om hur man kan utnyttja kroppens förmåga att använda fett som bränsle för att bli uthålligare och kunna springa längre.

Fasta och mental uthållighet

Men den huvudsakliga anledningen till mitt fastebeslut låg nog helt ärligt i själva utmaningen, att testa om jag klarade att inte äta något på fem dagar. Fysiskt skulle det inte vara något problem, men det skulle utmana min mentala styrka, vilket jag tycker om att testa.

Kaffe och fasta

Att tillåta kaffe under fastan känns lite motsägelsefullt, men jag tycker att det beror på varför man fastar. Genom att tillåta kaffe förtar man lite av det asketiska i den mentala utmaningen, men å andra sidan innehöll fastepaketet jag köpte både grönsaks- och fruktjuicer, vilket är minst lika tveksamt med tanke på effekten det har på kroppens insulinproduktion.

Ytterligare ett argument för att avstå kaffe under fastan vore om ett av syftena med fastan var att frigöra sig från beroenden. Jag köper såklart det argumentet, men ser inte syftet med min fasta att bli av med mitt kaffeberoende.

Ett argument för att tillåta det uppiggande och värmande kaffet under fastan är att det antas stödja autofagi, kroppens process för att städa ut och återvinna sitt eget skräp i cellerna.

Det finns alltså argument både för och emot att dricka kaffe under fastan. Jag valde att tillåta en kopp kaffe om dagen, då den där första koppen kaffe på morgonen verkligen gör min dag och därmed mitt liv lite bättre.

Min fasta under 5 dagar

Jag följde i princip programmet som följde med fastepaketet från Nyform. Jag drack lite mindre av juicerna då jag egentligen tyckte det kändes lite fel att dricka en massa snabba kolhydrater under fastan. Däremot la jag som jag skrev tidigare till en kopp svart kaffe per dag.

Mitt 5-dagars fasteprogram

  • Morgon – 1 d äppeljuice blandat med 0,5 dl vatten
  • Frukost – 1 dl äppel- eller multifruktjuice blandat med 0,5 dl vatten + en kopp fastete
  • Förmiddag – en stor kopp svart kaffe
  • Lunch – 5 dl varm buljong
  • Eftermiddag – 1 dl äppeljuice blandat med 0,5 dl vatten + en kopp fastete
  • Middag – 4 dl varm men svagare (halv buljongtärning) buljong blandat med 1,5 dl grönsaks- eller rödbetsjuice
  • Kväll – 1 dl rödbetsjuice blandat med 1 dl multifruktjuice och 1 dl vatten
  • Läggdags – en kopp fastete
Glas med rödbetsjuice - 5 dagars fasta
Blandad med buljong eller multifruktjuice gick till och med rödbetsjuicen att dricka.
Bild: Pixabay

Dag 1

Dag 1 gick ganska obemärkt förbi. Jag behövde inte ens rusa till toaletten av glaubersaltet, så jag kan tyvärr inte berätta hur lång tid det tar innan saltet verkar.

Jag såg till att få mina 10 000 steg under dagen för att försöka hålla uppe förbränningen och skingra tankarna på mat.

På kvällen lyckades jag till och med få i mig lite rödbetsjuice. Blandad med en halv buljongtärning och hett vatten, blev det en riktigt smaklig rödbetssoppa.

Först efter att jag gått till sängs kände jag av kaloribristen, då jag började frysa ordentligt, nästan som frossa. Jag fick gå upp och ta på mig en tjock tröja och det tog lång tid innan jag somnade.

Dag 2

Jag mådde precis som vanligt när jag vaknade och kände mig väldigt motiverad att fortsätta med fastan. Efter visst övervägande fattade jag också beslutet att en kopp kaffe om dagen ingick i min fasta. Det var underbart att värma sig med en kopp kaffe och känna koffeinen sprida sitt välbehag i kroppen.

Under dagen upplevde jag energin i kroppen närmast som vanligt, men hjärnan kändes allt trögare. Fasta är nog inget jag ska ge mig på när jag jobbar för fullt och hjärnan måste fungera på topp.

Framemot kvällen kände mig lite skör och gråtmild, men det gick över när jag druckit min kvällsbuljong.

Jag samlade ihop 16 000 steg under dagen, men orkade inte med någon riktig träning.

Dag 3

Dag 3 började med en stor utmaning – ett frukostmöte där det serverades en överdådig frukost med dignande fruktfat, hemlagad nötkräm, nymixad bärsmoothie, färskpressad apelsinjuice och frestande välfyllda frallor som till och med var glutenfria. Men jag bestod provet och nöjde mig med min tillåtna kopp kaffe.

Framåt dagen kände jag verkligen hur hjärnan saktade ner och jag fick allt svårare att koncentrera mig. Men fortfarande inga hungerskänslor. Återigen en liten kris innan jag fick i mig kvällsbuljongen. Som tur var familjen varit väldigt stöttande och barnen fick själva stå för all matlagning under de här 5 fastedagarna.

Jag försökte mig på att springa en lugn runda, men fick nöja mig med en lång promenad och slutade dagen på 15 000 steg.

Dag 4

På fjärde dagen började jag känna mig piggare, framförallt mentalt. Jag fick energi att sätta igång och göra klart arbetsuppgifter som krävde koncentration och analys.

Förutom de 10 000 stegen orkade jag också med en ganska tuff Vinyasa-klass. Skönt att sträcka ut och röra på kroppen. I början av yogapasset kände jag mig lite yr, men det släppte när kroppen blev varm och mjukare.

Den fjärde dagen var den första dagen som jag kände hunger och började fantisera om vad jag skulle äta när jag bröt fastan. Mosade fikon föreslog fasteprogrammet, men mina tankar upptogs av en härlig frukost med nybakat bröd, vällagrad ost, yoghurt med blåbär, frukt, havregrynsgröt och rykande hett nybryggt kaffe.

Dag 5

Den femte dagen var faktiskt den tuffaste. Nu skulle jag ju känna lätthet och klarhet, men kände mig mest trött och hungrig. Jag hallucinerade om smörgåsar med drivor av ost och paprika. Kanske var det bara det faktum att slutet var inom räckhåll som gjorde att min hjärna började fokusera på mat. För fysiskt mådde jag egentligen helt ok.

Jag gick i alla fall en långpromenad och fick ihop 14 000 steg under dagen.

Dag 6 – dags att bryta fastan

Jag sov dåligt natten innan och vaknade tidigt. Enligt mitt fasteprogram skulle fastan brytas försiktigt med några mixade fikon utblandade i vatten + en halv skivad banan. Well, jag var så hungrig och framförallt besatt av att få äta något gott att jag valde ett annat upplägg:

Jag åt först 4 torkade plommon tillsammans med ett stort glas vatten för att få magen att vakna till. Efter en halvtimme gick jag all in med ett härligt fruktfat där min underbara dotter skurit vackra bitar av ananas och mango. Till det åt jag en grov rågsmörgås med lagrad herrgårdsost och röd skivad spetspaprika (ja, jag vet det var fullständigt korkat, men jag var så sugen och jag lovar att den ostmackan var bland det godaste jag någonsin ätit. Jag suckade så högt av njutning att min dotter gick ifrån bordet). Som vanligt drack jag också en balja svart kaffe med en klick kokosolja i.

Det var nästan värt att fasta bara för att få njuta så intensivt av maten efteråt.

Konsten att bryta en fasta med stil.
Jag bytte ut tre blötlagda fikon mot en härlig ostmacka, generöst fruktfat och en balja kaffe.

Jag ska kanske nämna att ganska precis två timmar efter min härliga frukost fick jag springa väldigt snabbt till badrummet…

Vad gjorde fastan för nytta?

Fasta ska ju vara väldigt bra för kroppen eftersom den får vila, möjlighet att rensa ut gifter och förnya sig. Traditionellt har ju även fasta använts för att låta oss fokusera på annat än världslig njutning och ge mer mental fokus.

Jag kan inte säga att jag kände mig piggare, men förhoppningsvis har kroppen ändå dragit nytta av fastans fördelar.

Viktminskningen efter mina 5 dagars fasta var ganska beskedlig, men ändå tillräcklig för att motivera mig att mer målmedvetet jobba vidare mot min målvikt. Eftersom jag tycker att det gick ganska lätt att fasta vill jag försöka att fasta 1 dag per vecka framöver, en slags variant på 5:2-dieten.

Så kommer jag att fasta igen? Antagligen, och jag tänker som sagt redan nu köra med periodisk fasta 6:1. Om en dags fasta per vecka kan hjälpa till med bättre hälsa med mindre risk för allvarliga sjukdomar är det absolut värt besväret.

Är fasta något för dig? Ja, det kan bara du svara på. Lycka till!

PS. Bonuseffekt! Jag tycker verkligen att huden känns härligt ren och klar med skönt naturligt glow efter fastekuren. Kanske inte värt att fasta för, men en fin bonus, tycker jag.

Dela gärna: