5 vanliga mentala hinder och hur du övervinner dem

På senaste tiden har jag mest postat på Instagram. Det har mycket handlat om de mentala hinder som står i vägen för att förverkliga mål och drömmar. Och kanske framförallt – strategier för att övervinna dessa mentala hinder. Nu har jag samlat innehållet här på bloggen i ett mer sammanhängande inlägg. Så varsågod – mina bästa strategier för att övervinna mentala hinder och förverkliga målen!

Det sägs att 90% av alla hinder faktiskt bara finns inuti våra huvuden. Ibland är vi medvetna om de mentala hinder vi bär med oss, men ofta har vi burit runt på dem så länge att vi uppfattar som sanningar.

Jag har identifierat (åtminstone) 5 typer av mentala hinder:

5 typer av mentala hinder

Föreställningar och attityder som hindrar oss

Så många mentala hinder jag har haft i mitt huvud! Och det har jag fortfarande, men nu när jag har börjat få syn på dem kan jag äntligen bryta ner dem och ta mig förbi dem. Det är tankar som hindrat mig från att ens våga se vad det är jag önskar mig av livet. Hinder som sagt till mig att “det är omöjligt”, “så får man inte göra”, “det är inget för dig” osv.

Samtidigt har de undermedvetna tankarna talat om för mig att det är en massa andra saker jag måste göra och att jag måste göra dem på ett visst sätt. Varje dag, varje timme får jag påminna mig själv att de här hindren, föreställningar som bara existerar i mitt huvud, är inbillade. Det är mina önskningar som är verkliga. 

Vi har ofta med oss föreställningar från barndomen. De består bland annat av värderingar och attityder som “programmerades” när vi var så små att vi inte var medvetna om det och kunde reflektera om det verkligen var sanningar som tjänade oss.

Strategier för att upptäcka och övervinna inre “sanningar” som hindrar oss

Det första steget för att övervinna de omedvetna mentala hindren är att få syn på dem, bli medveten om dem. Detta kan man göra med hjälp av till exempel terapi eller hypnos. Men man kan komma en bra bit på väg på egen hand. Att bli mer medveten om sig själv och sina beteenden med hjälp av mindfulness är ett ganska enkelt och väldigt effektivt sätt att få syn på sina omedvetna mentala hinder. Hit hör också meditation som hjälper till att bryta “surret under ytan”.

Ställ dig frågan:

Vilka negativa tankar och beteenden hindrar dig från att förverkliga dina drömmar? Skriv ner dem på ett papper så att du verkligen får syn på dem! Var kommer de ifrån? Är de verkliga eller inbillade hinder?

Otydlig bild av inre önskningar blir ett mentalt hinder

Även om det alltid har funnits en frustration, en känsla av att jag vill mer, har jag haft svårt att verkligen formulera mina önskningar så tydligt att de blivit mål jag har kunnat arbeta med. Jag tror att det även här är de omedvetna mentala hindren som hindrat mig från att formulera mina önskningar. Någonstans i bakhuvudet har en röst sagt till mig att det är något annat jag måste göra, på något annat sätt. Då dessa “sanningar” krockat med mina innersta önskningar har jag inte kunna få syn på vad det är jag själv egentligen vill och behöver.

För att nå sina mål är jag övertygad om att första steget är att formulera sina mål, sätta upp mål att sträva emot. När man har fått syn på de förutfattade meningar och värderingar som påverkar ens tankar och agerande, är det lättare att verkligen känna vad man själv vill, innerst inne.

Strategi för att identfiera dina inre önskningar

Även här kan man komma långt med lite “självcoaching”.

Fråga dig själv:

Vad önskar du dig idag? Hur önskar du dig att ditt liv ser ut om 2 år?Finns det något som hindrar dig från att göra eller få det du önskar?

Ju tydligare du kan formulera dina önskningar, desto verkligare blir de. Det kan jag nästan lova. Testa att skriva en lista med 3-5 saker som du verkligen önskar dig. Vad kan du göra idag för att uppfylla en av önskningarna på listan? Även om det bara är ett första litet steg, så ta det. Det du fokuserar på växer, så ge näring åt dina drömmar och se hindren försvinna.

Testa att tänka tanken att allt är möjligt. Om du bara sätter igång och tar första steget idag.

Dåligt självförtroende hindrar dig att nå dina mål

Dåligt självförtroende kan verkligen sätta käppar i hjulet på vägen mot våra drömmar. Enligt Dunning-Kruger-effekten lider smarta människor i större utsträckning av dåligt självförtroende än människor som inte är lika intelligenta. Förmågan att analysera och reflektera över sig själv slår lätt över i självkritik och dåligt självförtroende. Så sannolikheten är stor att du faktiskt kan mycket mer än du tror och att du är minst lika kapabel som de människor du beundrar och kanske avundas.

Strategi för att stärka självförtroendet

Det kan ligga massor med saker bakom ett dåligt självförtroende. Men en sak du kan göra är att försöka sluta jämföra dig med andra. Du är unik och du kommer att blir framgångsrik på ditt eget unika sätt. Genom att använda dina styrkor för att nå dina mål blir allt lättare.

Kan du testa att välja tankar om dina starka sidor istället?  Vad är du bra på? Vad tycker du om att göra? Hur kan du göra mer av det? När mår du bra och känner dig nöjd med dig själv?

Målet känns för stort och överväldigande

Att sätta upp mål är härligt och inspirerande. Man fylls av energi och optimism. MEN… på vägen mot målet är det lätt att känna sig överväldigad och tappa tron och motivationen. När vi ser våra drömmar framför oss, kan det kännas som som de är väldigt långt bort från var vi befinner oss idag. De känns så stora och överväldigande att vi inte ens orkar eller vågar försöka nå dem. Man ger upp innan man ens har börjat.

Lilla stegets kraft som strategi för att nå ambitiösa mål

Pink checklist
Att bryta ner ett stort mål till mindre delmål gör det lättare att starta. Det Lilla Stegets kraft hjälper dig att komma igång. Bild: Pixabay

Pröva istället att ta små steg varje dag på väg mot ditt mål. Varje litet steg i riktning mot målet räknas och för dig närmare drömmen. Det känns lättare att starta med något litet, så det är lättare att komma igång. Dessutom får du energi och självförtroende när du klarat av det första steget, så fortsättningen kommer att gå lättare.

Fråga dig själv:

Vilket litet steg kan jag ta idag för att komma närmare mitt stora mål?

Att överanalysera istället för att bara starta

Ibland fastnar jag i analys, värderande och planerande. Jag vänder och vrider på saker och vet inte i vilken ände jag ska börja. Men för att komma framåt måste jag gå från tanke till ord och framförallt till handling. Jag får för mig att jag måste ha hela bilden klar, en plan klar för hur jag ska nå hela vägen fram till målet. Men för att lära sig något nytt måste man pröva och öva.

Ibland är det bara att sätta igång fast man inte vet precis hur processen ser ut framöver. En idé behöver inte vara perfekt innan den ser dagens ljus. Det går bra att testa och sedan förbättra planen vartefter. Om man har bilden klar för sig vart man är på väg, fungerar det som en vägledning när man ställs inför utmaningar och beslut.

Strategi för att sluta överanalysera och bara börja

För det första gäller det att bli medveten om att man överanalyserar. När man funderar på varför man inte sätter igång och märker att man gång på gång går igenom alla hinder och problem, istället för att sätta igång är det en varningssignal. Såklart får man reflektera både före och efter, men lagom är bäst.

När jag fastnar i mina tankar och mitt överanalyserande tycker jag att det är bra att ta hjälp av någon. Genom att ta en fika med en god vän och berätta om sina tankar, kan plötsligt nya möjligheter uppenbara sig. Om du inte har någon du känner att du kan berätta om dina planer för kan du pröva att skriva ner dem. Har du väl skrivit ner dem på papper blir det lättare att släppa tankarna och istället gå vidare med konkreta handlingar.

Vad kan du öva du på idag? Hur går du från ord till handling? 

Hoppas att du får nytta av några av tipsen för att övervinna dina mentala hinder! Mig hjälper de varje dag och ju mer jag jobbar med dem desto lättare känns det att faktiskt ta fart mot mina mål.

Lycka till!

Utvald bild: Pixabay

Dela gärna: