Nytt datum 2/3 2021, kl 19 – Dags för förändring – webinar

Du förtjänar att leva det meningsfulla liv du vill leva!

Nu håller jag en föreläsning online om att leda sig själv i förändring. Det kan handla om förändringar man själv väljer eller förändringar man upplever att man drabbas av.

Föreläsningen görs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm.

Drivkraften i mitt jobb är att inspirera och hjälpa människor att göra förändringar som får dem att må bra, känna glädje och nå framgång, på jobbet och privat. För ett och ett halvt år sedan startade jag därför min blogg och mitt instagramkonto Feelpinkbyanna. Här skriver jag om personlig utveckling, träning och hälsa, delar tips och inspiration.

På webinaret delar jag nu historien om min egen förändringsresa, om hur jag hittat kraft att göra betydelsefulla förändringar i mitt liv. Du får veta vad jag har lärt mig och vilka verktyg jag har använt. Webinaret sänds live den 2/3 kl 19.00 och du bokar din plats via länken. Pris 100 kronor.

Varför en föreläsning om förändring just nu?

Det har väl sällan varit mer uppenbart än nu under Coronapandemin, att allt är förgängligt. Förändring sker ständigt, vare sig vi vill eller inte. Plötsligt är det som är fast och tryggt inte så säkert längre, utan ovisshet och en okänd fara är påtagligt närvarande. Oro, stress och till och ilska är känslor som bubblar upp. Då är det är lätt att negativa tankar och farhågor tar över och styr vårt handlande. Men vad kan man göra för att leda sig själv i förändring?

De verktyg vi har för att leda oss själva när vi vill förändra något i våra liv, när vi vill utvecklas, kan också tjäna oss väl när förändringen är ofrivillig. Det är inte alltid något så dramatiskt som ett dödligt virus som tvingar oss till förändring. Det kan vara en dålig relation, en krisande ekonomi, förändringar på jobbet eller något helt annat.

Jag säger inte att det är enkelt, men så länge vi är friska har vi möjligheten att leda oss själva i förändring.

Verktyg för att leda oss själva i förändring

I webinaret kommer jag att dela en rad verktyg för att hjälpa dig att leda dig själv i förändring. Det kan handla om att hantera förändringar du drabbas av eller förändringar som du själv väljer.

Ett av verktygen som hjälpt mig allra mest är enkla andningsövningar. Det låter simpelt, men det är mycket effektivt. Vi kan kalla det medveten närvaro eller mindfulness. Det är ett verktyg jag använder varje dag för att må bra, behålla fokus och hålla stressen borta.

I en förändringsprocess hjälper andningsövningar och den medvetna närvaron till att skapa klarhet. Hur ser situationen ut egentligen, vad har jag för handlingsalternativ och vart vill jag?

Medveten närvaro med enkla andningsövningar

När vi är oroliga och stressade är det svårt att koncentrera sig. Tankar och känslor far runt i ett enda virrvarr och det är svårt att tänka en hel tanke från början till slut. Då fastnar vi lätt i en känsla av moment 22, där alla tankar mynnar ut i en återvändsgränd.

Genom andningsövningar och avslappning kommer sinnet till ro och vi kan fokusera våra tankar på en sak i taget, tänka tankar till slut och på så sätt finna lösningar och en väg framåt.

Därför kan du genom att utforska andningen, göra andningsövningar och lära dig använda andningen medvetet göra dig redo för förändring och öka din motståndskraft.

Medveten andning dämpar oro, stress och ångest

När vi andas djupt, långsamt och medvetet talar vi om för kroppen och sinnet att det inte är någon fara, allt är ok. Med hjälp av andningsövningar kan vi aktivera det parasympatiska nervsystemet som styr läkning, återhämtning och vila. När vi kan släppa oron för framtiden eller ångesten över det som redan hänt, kan vi fokusera på nuet och vilka handlingar som kan hjälpa oss i rätt riktning just nu.

Bryt den onda cirkeln av stress och dålig sömn

Eftersom andningsövningar och medveten andning kan göra oss lugnare och mer avslappnade, kan även sömnen förbättras. Mår man dåligt, är stressad och orolig, sover man ofta sämre. Sömnen är livsviktig för återhämtning och för att både hjärnan och kroppen ska fungera optimalt. Därför blir stress, oro och dålig sömn lätt en ond cirkel som kan vara svår att bryta. Enkla andningsövningar är ett effektivt sätt att bryta den onda cirkeln och få oss att må och fungera bättre.

Sist men inte absolut inte minst, kan vi med andningsövningar och medveten andning bli mer medvetna, mindful, om våra egna tankar, känslor och hur de styr vårt handlande. När vi blir mer närvarande i nuet skapar vi ett hälsosamt “avstånd” till våra egna tankar och känslor. Vi blir inte längre ett med våra känslor och tankar, vilket gör det möjligt att mer objektivt reflektera över vår situation och upptäcka vilka handlingsalternativ vi faktiskt har.

Du får fler verktyg för att leda dig själv i förändring

Med den medvetna närvaro har du kommit en bit på väg, men för att åstadkomma förändring behöver du även agera. I webinaret får du en rad verktyg för hur du kan bryta beslutsångest och handlingsförlamning. Jag delar också historien om min egen förändringsresa, från maktlöshet och sorg, till den plats i livet där jag befinner mig idag.

Boka din plats på webinaret här!

Senare i höst kommer jag även att hålla en onlinekurs – Skapa livet du drömmer om – hos Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm. Där får du i en liten grupp hjälp att utforma en handlingsplan för att skapa det meningsfulla liv du vill leva. Du får fler verktyg och stöd i gruppen att komma igång.

Varmt välkommen!

Dela gärna: